Recention; Skärgårdsgymnasiet frisörprogrammet

När jag studerade till frisör gick jag på Skärgårdsgymnasiet i Åkersberga. Jag tog studenten 2011. 
Jag tänker nu skriva om hur jag upplevde mina år så att jag kanske kan hjälpa andra som vill välja en gymnasieutbildning att göra valet lite lättare! Det var visserligen några år sedan jag tog studenten nu! (Jag vet ju hur svårt det är att välja så jag gör gärna valet lättare för andra nu.)
 
Alla lärarna vi hade var trevliga. Vi hade speciellt en jätteduktig och snäll svenskalärare. Hon var väldigt engagerad i att lära ut svenska till oss och var otroligt kunnig. Jag hade även henne i historia (som var ett tillvalsämne). Jätteduktig var hon verkligen. Jag tyckte verkligen mycket om denna lärare. :) Erika heter hon! Det märks att denna lärare absolut var utbildad så duktig som hon var!
 
Även vår firsörlärare var trevlig. Dock så tyckte jag att klassen var alldeles för stor. Vi var 20elever (även på praktiska pass då man ska lära sig frisör) och OFTAST bara en lärare. Det säger sig självt att eleverna får VÄLDIGT lite hjälp då det ser ut såhär... Synd! Dessutom behöver man ju mer hjälp när man ska lära sig praktiska saker än vid teoretiska. Någon måste ju faktiskt visa hur man ska göra rent praktiskt! Alla eleverna fick stå och kolla på samtidigt då hon gick igenom det praktiska.... sedan fick man ju knappt någon hjälp när man räckte upp handen eftersom att det var så många elever. Hon kom och visade snabbt hur man skulle göra i så fall och gick sedan vidare. Dock är det ju inte lärarens fel att vi fick för lite hjälp. Snarare skolans fel som tog in alldeles för många elever på en praktisk linje. Jag har för mig att de tog in över 20 elever dessutom. Verkligen tur att några hoppade av! (Annars hade vi varit över 20st.)
 
Vissa lärare var superduktiga och vissa var mindre bra.... en lärare var verkligen katastrofal på att lära ut. (Nämner inte namnet.) Hade hon ens lärarutbildning??? Tvivlar starkt på detta....
 
STORT MINUS är att klassen var alldeles för stor. 20elever på 1 lärare, praktisk linje!! Hur tänkte personen som fattade beslutet?? Undrar verkligen detta! Dessutom var det dålig stämning i klassen och det skedde även mobbning i vår klass! (Jag och 2 till tjejer som jag umgicks med blev väldigt uteslutna konstigt nog eftersom vi alltid var trevliga mot alla. Som tur är har detta gjort mig till en STARK PERSON! :) Även en annan tjej som inte umgicks med oss blev väldigt utesluten.) Lärarna pratade med tjejerna det handlade om men det hände ändå inte mycket! Jag har aldrig förstått varför mobbning existerar och verkligen inte varför människor som är trevliga och inte ser konstiga ut blir mobbade? Hur som helst är mobbning ALDRIG OKEJ och nu vill jag hjälpa andra som upplevt/upplever mobbning och utanförskap! Jag vet verkligen hur det känns!
 
PLUS för skolan var att vi fick gratis lunch varje dag, det var även superbilligt att handla saker i skolans cafeteria. En macka med ost och pålägg kostade ca 5kr eller 4kr. Trevliga lärare, trevlig tjej i cafeterian som jobbade osv... alla elever fick gratis busskort och gratis lapptopp! Några riktigt grymt duktiga lärare hade skolan också. :) 

Sammanfattning:
Om man inte bryr sig så mycket om man bara blir en medelmåttlig frisör/halvdålig frisör så kan man absolut gå denna utbildning.  För som sagt alla lärare var trevliga, några lärare jätteduktiga, vissa mindre bra... man fick gratis busskort, gratis dator, gratis lunch osv.... ja, som ni ser finns det både fördelar och nackdelar då jag gick Skärgårdsgymnasiets frisörutbildning. Som tur är har dessa elever som höll på med mobbning gått ut gymnasiet redan så framtida elever slipper dessa. :) Dessutom var de andra ämnena bra som inte hade med frisör att göra eftersom de var teoretiska och då gjorde det ingenting att vår klass var stor. Så övriga lektionerna som inte hade med frisörämnet att göra var faktiskt bra. Så alltså tycker jag absolut att man kan gå den här frisörutbildningen om man vill ha en bra gymnasieutbildning där du får gymnasiekompetens. Många vill ju endast ha gymnasiekompetens och inte jobba som frisörer. Då är den här utbildningen bra. Om man däremot är säker på att man vill bli frisör och jobba med detta tycker jag att man INTE ska gå skärgårdsgymnasiets utbildning på grund av att klasserna är alldeles för stora. Men om man endast vill ha gymnasiekompetens och inte jobba som frisör är utbildningen bra! 
 
Jag önskar er alla som letar utbildning ett stort lycka till! ;)
 

Kommentera här: